مطالب بهمنی

ساخت وبلاگ

یک روزنامه آمریکایی خبر داد دولت اوباما به این نتیجه رسیده است که ذرات کشف شده اورانیوم در پایگاه نظامی پارچین نشان می‌دهد که ایران در گذشته برنامه مخفی ساخت سلاح هسته‌ای داشته است.

روزنامه «وال استریت جورنال» در شماره روز یکشنبه ۳۰ خرداد این گزارش را به نقل از مقام‌های پیشین و فعلی ایالات متحده آمریکا منتشر کرده است.

این روزنامه می‌گوید یافته‌های جدید در تعارض با تکذیب‌های مکرر تهران است که هرگونه تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را انکار می‌کند.

بر اساس این گزارش، ذرات یافت شده اورانیوم در سایت پارچین، در جنوب شرقی تهران، از سوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخشی از تحقیقات مرتبط با توافق تاریخی میان ایران و شش قدرت جهانی در ۲۴ تیرماه پارسال است.

ایران مدعی شده است که در پارچین سلاح‌های متعارف را مورد آزمایش قرار داده است. نمونه‌های کشف شده اورانیوم در این پایگاه نخستین شاهد فیزیکی – ورای تصاویر ماهواره‌ای و اسناد منتشره از سوی افراد پناهنده شده- برای متهم کردن ایران به تعقیب برنامه ساخت بمب هسته‌ای است.

وال استریت جورنال نوشته است، دولت آمریکا در ماه دسامبر و هنگامی که آژانس گزارش خود را درباره اورانیوم ایران منتشر کرد واکنشی به آن نشان نداد؛ این کشف تنها به صورتی گذرا در یک گزارش ۱۶ صفحه‌ای مورد اشاره قرار گرفت. ولی مقام‌های فعلی و پیشین آمریکا در مصاحبه‌های اخیر که درباره پیدا شدن این ذرات اورانیوم مورد پرسش قرار گرفتند، گفته‌اند در حال حاضر فرضیه این است که این فعالیت‌ها در راستای تولید سلاح‌ هسته‌ای بوده که ظن آن می‌رود ایران یک دهه پیش آن را دنبال می‌کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این زمینه گفته است: «وجود دو نمونه از ذرات اورانیوم، تأییدکننده موضوع درگیر بودن پارچین در برنامه گذشته ساخت سلاح است ولی با این نمونه‌ها قطعاً چیزی اثبات نمی‌شود».

مقام‌های آمریکایی همچنین گفته‌اند که این کشف تغییری در ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نمی‌دهد که پیشتر اعلام کرده بودند تهران تلاش‌های خود در این زمینه را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده بود.

گزارش روزنامه وال استریت جورنال با تکذیب سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روبرو شده و آن را «آب در هاون کوبیدن» مقام‌ها و رسانه‌های آمریکایی دانسته است.

بهروز کمالوندی روز دوشنبه در این زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت: «موضوع ابعاد نظامی احتمالی (PMD) بعد از بازدید مدیرکل آژانس و نمونه‌برداری‌های انجام شده و سپس گزارشی که مدیرکل به شورای حکام ارائه کرد برای همیشه بسته شده است».

به گفته این مقام ایرانی، «انتشار برخی مطالب از این دست با اغراض سیاسی از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی تغییری در این مسئله که پرونده پی‌ام‌دی بسته شده است ایجاد نمی‌کند».

این اظهارات در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس روز ۱۵ خرداد در گفت‌وگو با روزنامه «واشینگتن پست» به موضوع فعالیت گذشته ایران و به ویژه موضوع آزمایش‌های انجام شده در پارچین اشاره کرده و گفته بود: «انکارهای تهران در خصوص آزمایش‌هایی که در گذشته انجام شده است از نظر آژانس نامعتبر است، اما آنچه که اکنون بسیار اهمیت دارد این است که چنین اقدامات و آزمایش‌هایی اکنون در پارچین انجام نمی‌شوند».

وی تصریح کرده بود: «من به آنجا (پارچین) رفتم. تقریباً آنجا خالی بود. مطمئناً می‌توانم بگویم که دیگر آزمایش‌هایی مانند اتاقک (انفجاری) در آنجا انجام نمی‌شوند».

گزارش آژانس در دسامبر ۲۰۱۵ سه ماه پس از بلوکه شدن تلاش جمهوریخواهان در کنگره آمریکا برای رد توافق میان ایران و شش قدرت جهانی منتشر شد.

بر اساس توافق وین، قدرت‌های جهانی در ازای تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران پذیرفتند که تحریم‌ها علیه تهران را لغو کنند.

به گزارش وال استریت جورنال، مقام‌های آژانس در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که در جریان تحقیقات این نهاد، بین ژوئیه تا دسامبر پارسال، ایران به بازرسان اجازه نداد تا به دانشمندان هسته‌ایش دسترسی داشته باشند که گمان می‌رفت برنامه توسعه سلاح هسته‌ای را مشاهده کرده‌اند. ایران همچنین بسیاری از اسناد ارائه شده از سوی آژانس را جعلی خواند.

این گزارش حاکی است که نمونه‌های یافت شده در پارچین آن قدر کوچک بوده‌اند که آژانس نمی‌تواند قطعی نتیجه‌گیری کند که مواد هسته‌ای در این پایگاه وجود داشته است. ایران همچنین اجازه نداده است که از خاک محل نمونه‌برداری شود.

با این حال آژانس در گزارش دسامبر خود تأکید کرده، توضیح ایران درباره آنچه که در پارچین اتفاق افتاده است -به طور مشخص، انبار مواد شیمیایی مورد استفاده در توسعه سلاح‌های متعارف- با نتیجه آزمایش‌ها یا تصاویر ماهواره‌ای همخوانی ندارد.

رابرت آینهورن، از ارشد‌ترین مذاکره کنندگان آمریکا در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران که هم اکنون کار‌شناس اتمی در اندیشکده مؤسسه بروکینگز است به وال استریت جورنال گفته است: «فرض دولت (آمریکا) این است که این ذرات مربوط به آزمایش‌های مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای هستند. از نقطه نظر فنی، شواهد در این زمینه ناقض هستند. اما دولت معتقد است اطلاعات دیگری در اختیار دارد که تأییدکننده فعالیت مرتبط با سلاح هسته‌ای (در پارچین) است».

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 158 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 23:11

در پی نا کام ماندن مذاکرات گروه‌های فلسطینی فتح و حماس در دوحه قطر، این دو جنبش فلسطینی یکدیگر را به نقش داشتن در عدم پیشرفت مذاکرات آشتی بین خود متهم کرده‌اند.

در روزهای اخیر هیئت‌هایی از حماس و فتح برای مذاکره به قطر اعزام شده بودند، اما ناکامی گفت‌وگوها به لغو نشست روز شنبه ۲۹ خرداد میان آنها منجر شد.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و عربی، سامی ابوزهری سخنگوی جنبش حماس در غزه فتح را عامل «شکست» مذاکرات دوحه معرفی کرد و گفت «مسئولیت کامل این وضع بر دوش فتح است».

به گفته ابوزهری، فتح به رهبری محمود عباس از وعده‌های پیشین خود در مورد شورای قانونگذاری فلسطین و حل مشکلات کارمندان دولت فلسطینی در غزه «عدول» کرده است.

ابو زهری افزود، فتح می‌خواهد اساسنامه سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را تحمیل کند؛ امری که حماس زیر بار آن نمی‌رود.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فلسطینی معان، اسامه قواسمی سخنگوی جنبش فتح گفت مسائلی که در روزهای گذشته حول مذاکرات حماس و فتح بروز کرد، نشان داد که «حماس هنوز آماده شراکت سیاسی، آشتی ملی و اتحاد نیست».

این سخنگوی فتح گفت که هیئت حماس تنها می‌خواست برای مشکلات مالی خود با فتح گفت‌وگو کند، نه بیشتر.

با وجود این، آقای قواسمی گفت که فتح به تلاش برای خاتمه دادن به این انشقاق و رسیدن به وفاق ادامه خواهد داد و سران حماس را به «اتحاد ملی» فرا می‌خواند.

مذاکرات ناکام دوحه، سومین دور از گفت‌وگوها برای آشتی ملی فلسطینی بود، که از چهارشنبه گذشته ۲۶ خرداد آغاز شده بود.

بهار سال ۲۰۱۴، حماس و فتح برای آشتی به توافق اصولی رسیدند اما با گذشت دو سال، هنوز تقریباً هیچیک از بندهای آن، غیر از انحلال دولت غزه به نخست‌وزیری اسماعیل هنیه، اجرایی نشده است.

حکومت خودگردان فلسطینی از آغاز تأسیس خود در پاییز ۱۹۹۳ حاکمیت نوار غزه را نیز در دست داشت اما در سال ۲۰۰۷، یک سال بعد از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی، این جنبش اسلامگرا در نبردهای مسلحانه شدید و پر تلفات، فتح را از حاکمیت در غزه خلع کرد.

در ۹ سال گذشته حکومت دوگانه فلسطینی در غزه و کرانه باختری ادامه یافته و حماس این روزها به آغاز دهمین سال قدرت عملی خود در این باریکه رسید.

تداوم اختلافات دو جنبش فلسطینی مانع از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در کرانه باختری و غزه شده است.

تنش‌های شدید سیاسی میان دو جنبش دیرپای فلسطینی در حالی است که غزه هنوز برای بازسازی ویرانه‌های جنگ دو سال پیش ارتش اسرائیل در تقلاست و نزدیک به صد هزار نفر از ساکنان بی‌خانمان غزه سرپناهی ندارند.

کرانه باختری نیز در دوره اخیر شاهد رخدادهای خشونت‌بار و پرتلفات بوده است.

در هشت ماه گذشته جوانان فلسطینی در کرانه باختری در نبود امیدی برای صلح و آینده‌ای برای خود، به حملات خیابانی علیه اسرائیلی‌ها روی آورده و نزدیک به ۲۵۰ کشته داده‌اند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 133 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:11

یک مقام وزارت نفت ایران می‌گوید که حجم صادرات گاز ایران به ترکیه از ابتدای سال جاری تاکنون با ١١ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از ۱.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

ایران در فصول گرم سال گاز کمتری به ترکیه ارسال می‌کند و به جای آن میزان صادرات در فصول سرد را افزایش می‌دهد.

در جمع‌بندی کلی، ایران به طور متوسط باید سالانه نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کند، اما بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، ایران در سال ۲۰۱۵ حدود ۸.۲ میلیارد متر مکعب گاز به همسایه غربی خود صادر کرده است.

آمارهای رسمی ترکیه نیز حاکی است که واردات گاز این کشور از ایران در سال ۲۰۱۴ با ثبت رکورد ۹ میلیون متر مکعب به اوج رسید، اما دوباره در سال گذشته کاهش یافت.

صادرات سالانه گاز ایران به ترکیه از سال  ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ همواره افزایش یافته است. این رقم در سال ۲۰۰۵ حدود ۴.۲ میلیارد متر مکعب بود.

با این حال، اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه، در آخرین گزارش ماهانه خود که در سایت رسمی این نهاد رسمی منتشر شده است، می‌نویسد که واردات گاز از ایران طی ۴ ماه اول ۲۰۱۶ نسبت به دور مشابه سال گذشته با افزایشی ۱۷۰ میلیون متر مکعبی به بالای ۲.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.

عبدالرضا ابراهیمیان، سرپرست دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در گفت‌وگو با شانا گفت که طی ۸۶ روز امسال به طور متوسط روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز به کشور ترکیه ارسال شده است.

بر اساس قرارداد، این رقم باید به طور متوسط ۲۷ میلیون متر مکعب در سال باشد، موضوعی که از ابتدای قرارداد صادرات گاز میان ایران و ترکیه تاکنون هرگز محقق نشده است.

شانا در ادامه از قول ابراهیمیان می‌نویسد که حجم برداشت گاز از منابع طی ۸۶ روز ابتدایی امسال با پنج درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به طور متوسط روزانه ۵۵۱ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی در این بازه زمانی، میزان مصرف گاز طبیعی در بخش‌ خانگی، تجاری و صنایع کوچک به‌طور متوسط ۱۹۶ میلیون مترمکعب در روز بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد رشد داشته است.

حجم گاز دریافتی نیروگاهها و صنایع نیز طی این مدت به ترتیب ۱۷۲ میلیون و ۹۸ میلیون متر مکعب در روز بوده است.

حجم گاز نیروگاهی در این مدت افزایش نداشته، اما تحویل گاز به بخش صنعتی حدود چهار درصد رشد داشته است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 140 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 22:10

روزنامه قانون از سوی دادستانی تهران توقیف شد. سایت قانون دلیل توقیف روزنامه را اعلام جرم سازمان اطلاعات سپاه و معاونت حقوقی و امور مجلس سپاهذکر کرده و نوشته است این روزنامه به نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و افترا متهم شده است.

گفته می شودگزارش روزنامه قانون در باره تصویب « طرح نحوه ممنوعیت انتصاب اشخاص در مشاغل حساس » در روز پاياني مجلس نهم یکی از دلایل توقیف این روزنامه است.

روزنامه قانون در شماره روز شنبه، ۲۲ تیرماهنیز گزارشی با عنوان «۲۴ ساعت لعنتی» درباره حضور یک زندانی در «مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ» منتشر کرد. نشر این گزارش با واکنش قانونی دادستانی و سازمان زندانها روبرو شد. دادستانی تهران تا کنون دلیل توقیف روزنامه قانون را اعلام نکرده است. 

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 120 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:09

در درگیری بین پلیس و آنچه سارقان مسلح خوانده شده، یک مامور پلیس کشته و دو مامور دیگر نیز مجروح شدند. این حادثه در بندر امام از توابع ماهشهر در صبح روز دوشنبه روی داد.حال یکی از مجروحین وخیم گزارش شده است.

هنوز جزئیات این درگیری مسلحانه و تعداد تلفات احتمالی آنچه که سارقان مسلح خوانده شده ، اعلام نشده است. 

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 128 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:09

دولت بحرین حق شهروندی را از عیسی احمد قاسم، رهبر معنوی شیعیان آن کشور سلب کرد. وزارت کشور بحرین در حساب توییتری خود خبر سلب تابعیت از عیسی احمد قاسم، رئیس شورای علمای بحرین را اعلام کرده است. او تا اواخر سال ۱۳۷۹ در قم زندگی می کرد و یکی از شیعیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در بحرین بشمار می رود.

چند هفته پیش هم حکم تعلیق جمعیت «الوفاق» بزرگترین گروه اپوزیسیونبحرین و افزایش حکم دبیر کل آناز ۴ سال به ۹ سال صادر شد.

بیشتر ساکنان کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری بحرین شیعی مذهب هستند و از سال ۲۰۱۱ میلادی حرکتهای اعتراضی خود را برای کسب حقوق بیشتر شهروندی آغاز کرده اند.

جمهوری اسلامی یکی از حامیان شیعیان بحرین بشمار می آید و حاکمان آن کشور بارها ایران را به دخالت در امور داخلی کشورشان متهم کرده اند . ایران این اتهامات را رد کرده است. 

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 134 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 21:09

روزنامه شرق در تیتر یک خودبا عنوان «خانه‌تکانی در وزارت خارجه» گزارش داده است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، روز یکشنبه در حکمی چند جابه‌جایی در این وزارتخانه انجام داد و حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی خود که اتفاقا در دوران دولت‌های نهم و دهم نیز در همین وزارتخانه سمت‌های مدیریت کل خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه (۱۳۸۹)، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بحرین (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹) و ریاست ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶) را برعهده‌ داشت، از معاونت کنار گذاشت. 

این روزنامه با اشاره به اینکه «حسین جابری‌انصاری که تا دیروز سخنگوی وزارت خارجه بود، جای حسین امیرعبداللهیان را گرفته‌ است»، نوشته که براساس حکم دیگری که محمدجواد ظریف صادر کرد؛ از این پس بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس جدید مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای این وزارتخانه خواهد بود، و همزمان «جابه‌جایی‌ها در وزارت خارجه به مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی نیز رسید و براساس حکم وزیر خارجه، سیدمحمدکاظم سجادپور، ریاست این مرکز را برعهده گرفت.» 

شرق با تاکید براینکه «چند جابه‌جایی در وزارتخانه حساسی مانند وزارت خارجه بی‌گمان با گمانه‌زنی‌هایی همراه است و وقتی حرف از تغییر معاون عربی و آفریقایی باشد، ذهن‌ها به سوی این سؤال می‌رود که آیا نتیجه این تغییرات به تغییر در رویکرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه می‌انجامد یا خیر»، نوشته است: «اخیرا رسانه‌های خارجی از وجود نشانه‌هایی از نرمش بیشتر ایران در مسائل منطقه خصوصا سوریه» گزارش داده بودند. 

این روزنامه همچنین نوشته است: «جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته در وزارت خارجه ایران تا حدی این گمانه که ایران قصد دارد بر مسائل منطقه خصوصا سوریه تمرکز بیشتری داشته باشد و حتی با ایجاد تغییرات احتمالی در رویکرد خود به سوی حل‌وفصل بحران برود را تقویت می‌کند. این موضوعی است که برخی از کار‌شناسان و دیپلمات‌های داخلی نیز آن را تأیید می‌کنند»، ضمن اینکه «سوابق کاری و پیشینه حسین امیرعبداللهیان و حسین جابری‌انصاری نیز عامل دیگری برای تقویت این گمانه است» چرا که جابری‌انصاری اکنون جایگزین حسین امیرعبداللهیان یکی از بازماندگان دولت احمدی‌نژاد در وزارت خارجه شده است که رویکرد و مواضع او درباره مسائل منطقه خصوصا سوریه و یمن نیز بر کسی پوشیده نبود. 

جاوید قربان‌اوغلی، مدیرکل پیشین آفریقای وزارت خارجه، نیز طی یادداشتی در روزنامه شرق با تاکیبراینکه «کارنامه امیرعبداللهیان قابل‌قبول نبود»، نوشته است: «کارنامه آقای عبداللهیان که از دولت قبل شروع شده و در دولت جدید ادامه پیدا کرد، در دیپلماسی منطقه‌ای ما قابل‌قبول نبود» و حتی «به‌جرئت می‌توان گفت که درک او از منطقه و رویکرد سیاسی او در شأن یک دیپلمات نبود و بیشتر با زبان غیردیپلماتیک صحبت می‌کرد بنابراین بنده قبلا نیز به صورت شفاهی و حتی در قالب نامه به دکتر ظریف گفته بودم که مشخصا رویکردهای امیرعبداللهیان درباره مسائل یمن و سوریه از نظر بسیاری از کار‌شناسان و دیپلمات‌های ما در وزارت خارجه قابل‌قبول نیست.» 

یادداشت‌نویس روزنامه شرق با تاکید براینکه حسین امیرعبداللهیان «حامیان نیرومندی داشت»، نوشته است: «به‌هرحال ایشان از معاونت عربی وزارت خارجه کنار گذاشته شد و اکنون آقای جابری‌انصاری با کوله‌باری از دانش و تجربه در مسائل منطقه جایگزین او شده است.» 

جاوید قربان‌اوغلی البته یادآوری کرده است که «این جابه‌جایی لزوما به معنی تغییر رویکرد ما در خاورمیانه» نیست اما «امیدواریم که در پرتو این انتصاب، آقای ظریف و در مرحله بعد مسئولان عالی‌رتبه و تصمیم‌سازان کشور به واسطه گزارش‌هایی که دریافت می‌کنند، درک روشن‌تر و واقع‌بینانه‌تری از منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم و اهداف و برنامه‌های مربوطه به دست‌ آورند» و مجموعه اینها «منجر به تصحیح رویکردهای ما در منطقه و آغاز ریل‌گذاری در مسیری باشد که منافع ما را بهتر و با هزینه‌های کمتر تأمین کند.» 

روزنامه ابتکار هم تغییرات در وزارت خارجه ایران را «تغییرات پسا برجامی دستگاه دیپلماسی» توصیف کرده و نوشته است: «حرف و حدیث‌ها بر سر تغییر و تحولات در وزارت خارجه از آبان سال ۹۴ با تغییر مرضیه افخم اولین سخنگوی زن وزارت خارجه و انتصاب وی به عنوان سفیر ایران در مالزی کلید خورد و از‌‌ همان مقطع گمانه‌ها درباره رفتن حسین امیرعبداللهیان از معاونت عربی آفریقای وزارت خارجه شدت گرفت و از زمستان، امیرعبداللهیان که مسئولیت موضوعات سوریه و تحولات خاورمیانه را بر عهده داشت روزه سکوت اختیار کرد و به گمانه‌ها درباره جابه‌جایی‌اش در وزارت خارجه قوت بخشیده» بود. 

این روزنامه با اشاره به اینکه «محمد جواد ظریف پیش از تغییرات در وزارتخانه متبوعش را امری عادی و مرسوم» عنوان کرده بود، نوشته است: پیشتر «شایعات درباره جابه‌جایی دیپلمات‌ها در وزارت خارجه بعد از توافق هسته‌ای ابعاد دیگری یافت و گمانه‌ها درباره تغییر عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، حمید بعید‌ی‌نژاد در رسانه‌های گروهی دست به دست می‌شد اما این شایعات تاکنون روی حقیقت نگرفته است.» 

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، برکناری حسین امیرعبداللهیان را «تغییر مرد شماره یک دیپلماسی منطقه‌ای ایران» ارزیابی کرده و نوشته است: «حسین امیر عبداللهیان نفر اول دیپلماسی سوری ایران از معاونت عربی- آفریقایی وزارت خارجه کنار رفت و حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه جایگزین او شد.» 

این روزنامه با تاکید براینکه «حسین امیرعبداللهیان از سال ۱۳۹۰ یعنی آغاز بحران سوریه نقشی کلیدی در اعمال دیپلماسی ایران در سوریه داشت و چندبار به جای وزیر امور خارجه در مذاکرات برای حل بحران سوریه شرکت کرد»، نوشته است: «نقش او در دیپلماسی خاورمیانه‌ای وزارت امور خارجه به خصوص در یمن، عراق و لبنان نیز کلیدی بود و تغییر او می‌تواند سیگنال‌های بیرونی متفاوتی داشته باشد.» 

روزنامه جوان در معرفی حسین جابری انصاری که پیش از این سخنگوی وزارت خارجه و مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای این وزارتخانه بود، نوشته است: او دیپلماتی است که «تمایل بیشتری به مذاکره با معارضان سوریه دارد» و حتی «در مصاحبه‌های غیررسمی در سال‌های قبل، تلویحا از نحوه برخورد ایران با مسئله سوریه انتقاد کرده بود.» 

این روزنامه با اشاره به اینکه غیر از برکناری حسین امیرعبداللهیان، محمدکاظم سجادپور نیز جایگزین هادی سلیمانپور به عنوان رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت خارجه شده، نوشته است: «محمدکاظم سجاد‌پور که از مدافعان جدی توافق توافق هسته‌ای بین ایران با ۱+۵ است، در کنار چهره‌هایی مانند صادق خرازی در امریکا تحصیل کرده و در سیاست خارجی ایران به حلقه نیویورکی‌ها معروف هستند.» 

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران از احتمال تغییر سمت عباس عراقچی هم خبر داده و نوشته است: «هنوز مشخص نیست تغییرات وزارت خارجه در همین نقطه متوقف خواهد شد یا اینکه گزارش‌های غیررسمی درباره تغییر عباس عراقچی هم محقق خواهد شد یا نه؟» 

روزنامه‌های شرق و شهروند از کشته شدن یک دختر جوان به دست پدرش در شهرستان خوی خبر داده‌اند. 

به نوشته روزنامه شرق «اهالی بلوار ولیعصر در شهرستان خوی صبح شنبه با مرد میانسالی روبه رو شدند که سلاحی به دست داشت» و این مرد خشمگین بعد از اینکه به مقابل دانشکده پرستاری رسید با شلیک، دختر جوانی را هدف دو گلوله قرار داد» و در حالی که «مردم که از دیدن این صحنه شوکه شــده بودند قصد داشتند به کمک دختر جوان بروند مرد خشمگین ادعا کرد پدر دختر جوان است و کسی حق نزدیک شدن به آنها را ندارد.» 

این روزنامه خبر داده است که «با اعلام موضوع به پلیس، مأموران در صحنه حاضر شدند و مرد میانسال را بازداشت کردند. همچنین عوامل اورژانس پس از حضور در صحنه، مرگ دختر جوان را تأیید کردند.» 

روزنامه شهروند هم گزارش داده است که پس از «انتقال مرد میانسال به اداره پلیس، او در بازجویی‌های اولیه با اعتراف به قتل دخترش با اسلحه شکاری مدعی شد: چند روزی بود که به رفتارهای دخترم سوء‌ظن داشتم، فکر می‌کردم او با پسر غریبه‌ای ارتباط دارد، برای این‌که آبروی خانواده‌ام را حفظ کنم، امروز دخترم را تعقیب کردم و او را با شلیک دوگلوله به قتل رساندم.» 

این روزنامه نوشته است: «مردی که تیراندازی کرده، از ساکنان روستای "عذاب" از توابع خوی بوده است و محل تیراندازی از قول یکی دیگر از اهالی خوی نوشته است: «گویا مردی که امروز تیراندازی کرده، از قصد دخترش که می‌خواسته با خواستگار خود فرار کند، با خبر شده است. این مرد پس از آن‌که دخترش را به همراه پسرجوان در بلوار ولیعصر می‌یابد، با اسلحه به تهدید پسر می‌پردازد و دختر نیز وقتی می‌بیند پدرش اسلحه را به سمت خواستگار او گرفته، خود را جلوی لوله تفنگ قرار می‌دهد تا مانع آسیب دیدن پسر شود که درهمین هنگام دو گلوله به دخترجوان شلیک شد.» 

بهروز جوانمرد، استاد دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌و‌گو با روزنامه شهروند گفته است: ماده ٢٢٠ قانون مجازات اسلامی مصوب ١٣٧٠ با رویکردی تعبدی مقرر داشته بود «پدر یا جدپدری ‌که فرزند خود را بکشد، قصاص نمی‌شود و به پرداخت دیه قتل به ورثه مقتول و تعزیر محکوم خواهد شد» و ۲۲ سال بعد مقنن در ماده ٣٠١ ق. ‌م. ‌ا. مصوب ١٣٩٢ مقرر کرده است که «قصاص در صورتی ثابت می‌شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه نباشد.» 

روزنامه فرهیختگان از «احتمال مرگ ۱۲ کارگر» در انفجار لوله گاز شهران خبر داده و از قول یک کارگر افغان نوشته است: «حداقل ۱۲ نفر از همکارانم در تونل مشغول کار بودند که من رفتم. از تونل که بیرون آمدم پنج دقیقه بعد صدای انفجار آمد. مطمئن هستم حداقل ۱۲ نفر داخل تونل بودند، هیچ خبری از آنها نیست.» 

 فرناز استادنوبری گزارش‌نویس این روزنامه با اشاره به اینکه در جریان بازدیدش از محل انفجار در شهران با کارگر گریانی مواجه شده، نوشته است: «به محض اینکه از او سوال کردم زد زیر گریه و گفت: از آن ۱۲ نفری که آنجا بودند از هیچکس خبری نیست. من مطمئن هستم حداقل ۱۲ نفر آنجا بودند. من ۱۰ دقیقه قبل از حادثه از آنجا بیرون رفته بودم و صدای انفجار را شنیدم، همکارانم هم قرار بود همانجا بمانند و کسی خارج نشد. چطور ممکن است فقط یک نفر فوت شده باشد؟» 

 صاحب یک «سوپرمارکت» در نزدیکی محل انفجار هم درباره حرف‌های کارگر افغان به روزنامه فرهیختگان گفته است: «راست می‌گوید اما چون هیچ‌کس از آنها کسی را در ایران ندارد و پیگیر کارشان نیست اعلام نکرده‌اند»، اما علی‌اکبر روح‌نواز، مدیر روابط‌عمومی متروی تهران، این موضوع را تکذیب کرده و گفته است: «یعنی ۱۲ نفر زیر آن گودال مانده‌اند و ما می‌گوییم یک نفر بوده است؟ آن هم در جامعه‌ای که همه‌چیز شفاف‌سازی است؟ بعد هم به فرض که بخواهیم شفاف‌سازی نکنیم این افراد خانواده دارند و عزیز کسانی هستند که قطعا وضعیتشان را پیگیری می‌کنند.» 

مدیر روابط عمومی متروی تهران درباره اینکه «گفته می‌شود خانواده‌هایشان افغان هستند و در ایران نیستند»، هم گفته است: «یعنی ما انصاف نداریم؟ به هر حال این حرف بچگانه و بی‌اساس است»، اما جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره شمار مفقودان انفجار شهران به روزنامه فرهیختگان گفته است: «آن‌طور که به ما گفته‌اند‌‌ همان یک نفر (کارگر) بوده اما اینکه می‌گویید ۱۲ نفر بوده‌اند هم نمی‌گویم نیست. از سوی دیگر دستگاه‌های زنده‌یاب در محل حادثه گذاشته‌اند و با بررسی‌هایی که انجام شد هیچ‌کس داخل نبود. یعنی از بابت اینکه فرد زنده‌ای داخل نیست اطمینان کسب شده ولی درباره فوتی‌ها باید متروی تهران نظر قطعی را بدهد.» 

روزنامه آرمان عکس یک خود به تصاویری از مراسم ختم و بزرگداشت حبیب محبیان، خواننده، اختصاص داده و و با تیتر «مراسم ختم حبیب پشت درهای بسته» نوشته است: «این مراسم در حالی در مسجد جامع شهرک غرب برگزار شد که «سیل عظیمی از هواداران حبیب محبیان پشت درهای بسته مسجد ایستاده بودند و در حالی‌ که سالن اجتماعات مسجد از جمعیت پر نشده بود، اما مسئولان سالن اجازه ورود مردم را نمی‌دادند و همین امر باعث ایجاد هرج و مرج و بی‌نظمی در بخش بیرونی مسجد شد.» 

این روزنامه همچنین خبر داده که مدیر خانه موسیقی طی سخنانی در مراسم بزرگداشت حبیب گفته است: «خانه موسیقی به عنوان تنها نهاد صنفی برای مراسم تشییع وی در تهران تلاش کرد؛ اگرچه این امر محقق نشد و وی در‌‌ همان محل سکونت تشییع و تدفین شد.» 

روزنامه جهان صنعت عکسی از محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید را در صفحه یک خود منتشر کرده و در گزارشی با تیتر «فراکسیون فرمایشی امید» به بررسی «شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات کمیسیون‌های مهم مجلس» پرداخته است. 

این روزنامه با تاکید براینکه «انتخابات هفتم اسفند در ظاهر برای لیست امید و اصلاح طلبان پیروزی به ارمغان آورد اما در باطن چیزی را عوض نکرد»، از قول محمدعلی وکیلی عضو فراکسیون امید به «بی‌برنامگی و تصمیمات شخصی برای ورود به کمیسیون‌ها» خبر داده و نوشته است: «از‌‌ همان هشتم اسفندماه تصمیم داشتم عضو و رییس کمیسیون فرهنگی باشم و با یک تیم قوی با قدرت وارد این کمیسیون شویم اما نتوانستم چهار نفر از دوستان را باخود همراه کنم.» 

جهان صنعت با اشاره به اینکه ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به نصرالله پژمانفر از اعضای جبهه پایداری رسیده، نوشته است: «فقط کمیسیون فرهنگی نبود که از چنگ اصلاح طلبان درآمد بلکه کمیسیون مهم آموزش هم ریاستش به محمدمهدی زاهدی رسید؛ وزیر علوم محمود احمدی‌نژاد که نقشی فعال در استیضاح وزیر محبوب دانشگاهیان کشور یعنی رضا فرجی دانا داشت.» 

این روزنامه با اشاره به ریاست اصولگرایان بر اغلب کمیسیون‌های مجلس دهم، نوشته که این «سرنوشتی است که برای کمیسیون اقتصادی مجلس هم رقم خورد. کمیسیونی که بیشترین هواخواه را بین اصلاحطلبان داشت و سر آخر ریاستش به یک اصولگرا رسید. امیدی‌ها حتی نتوانستند ریاست کمیسیون امنیت ملی را هم به دست آورند و مصطفی کواکبیان با اختالف معنی داری رقابت را به علاء الدین بروجردی در این کمیسیون واگذار کرد.» 

روزنامه همدلی نیز در تیتر یک شماره دوشنبه خود با از «جابه‌جایی شبانه در ترکیب کمیسیون‌ها» خبر داده و نوشته است: «حرف و حدیث‌ها بر سر اعضای کمیسیون‌ها و ترکیب آن بسیار بود، از ترافیک‌ها در یکی دو کمیسیون گرفته تا اعتراض‌ها برای در نظر نگرفتن تخصص و تجربه نمایندگان»، نوشته است: «رنگ و بوی اختلافات در مورد کمیسیون‌ها در آخرین روز، پیش از انتخاب هیات رئیسه شکلی متفاوت به خود گرفت، به صورتی که در عرض یک شب تغییراتی قابل توجه در مورد کمیسیون‌ها مشاهده شد و برخی اعضا مجبور شدند با یک تماس تلفنی کوله‌بار به دوش بگیرند و به کمیسیونی دیگر کوچ کنند که در زمره اولویت‌های آن‌ها نبوده است.» 

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس نهم، به روزنامه همدلی گفته است: «شب قبل از انتخاب اعضای هیات رئیسه کمیسیون‌ها آقای لاریجانی با من تماس گرفتند و مصرانه نظرشان بر این بود که به کمیسیون قضایی بروم چرا که در آنجا به حد نصاب نرسیده بود و لازم بود تقویت شود. در هر صورت یک قوه بزرگی مانند قوه قضائیه با کمیسیون قضایی در تماس است و ضعیف بودن آن به هیچ عنوان صلاح نیست به این ترتیب به علت ارادتی که به آقای لاریجانی داشتم قبول کردم به کمیسیون حقوقی قضایی برویم، حتی به بهای از دست دادن ریاست کمیسیون اصل ۹۰.» 

محمدرضا تابش اما این تماس‌ها را ناشی از توافق در مجلس عنوان کرده و گفته است: «جلسه روسای شعب با هیات رئیسه مجلس در چندین نوبت تشکیل شد و اغلب شکایت­‌ها و گله­‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت» و حتی «حدود ۹۵درصد از مشکلات رفع شد و فقط حدود ۵ درصد باقی مانده که در این موارد به رئیس مجلس اختیار داده شد تا شخصا موضوع را پیگیری کند» و اکنون «اگر تغییری ایجاد شده با رایزنی آقای رئیس مجلس و رضایت طرف مقابل بوده است» و دراین باره «علی لاریجانی موضع سیاسی و جناحی نداشته است و خواسته قضایا حل و فصل شود، اما ممکن است در برخی موارد به ضرر یک جناح و به سود جناح دیگر شده باشد.»

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 18:55

بانک تجارت فیش‌های حقوقی‌«چند ده میلیونی» منتسب به مدیر عامل و رئیس هیات مدیره این بانک را «مخدوش» خواند و اعلام کرد که این مبالغ به «حساب بستانکار بانک و نه حساب حقوقی» این دو نفر واریز شده است. 

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط عمومی بانک تجارت روز یکشنبه، ۳۰ خرداد، در اطلاعیه خود همچنین اعلام کرد که مبالغ پرداخت شده «بابت یکپارچه‌سازی حقوق بازنشستگی و آغاز به کار مجدد» این افراد بوده و حقوق آنان «نبوده» است. 

براساس این گزارش، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک تجارت درسال‌های ۸۶ و ۸۹ بازنشسته شده بودند و از سال ۹۳ دوباره در این بانک آغاز به کار کرده‌اند. 

به گفته بانک تجارت، پس از آغاز به کار این دو نفر همه مبالغ واریز شده به حساب آنان با دو عنوان «حقوق بازنشستگی و شاغل به عنوان قراردادی» در طول سال‌های ۹۳ تا آذر۹۴ به حساب بانک بازگردانده شده و دوباره حقوق آنان به عنوان شاغل رسمی «به حساب بستانکار بانک و نه حساب حقوقی» این دو نفر واریز شده است. 

براساس این اطلاعیه، مبالغ واریز شده حقوق این دو مدیر «نبوده» بلکه همه مبالغی است که «بابت تطبیق و یکپارچه‌سازی حقوق دوران بازنشستگی و حقوق و مزایای ناشی از آغاز به کار مجدد» به مدت ۲۱ ماه پرداخت شده است. 

بانک تجارت اعلام کرد که همه اسناد و مدارک مربوط به این موضوع را به وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و نمایندگان سهامداران عمده بانک ارائه کرده و آمادگی دارد تا «در صورت صدور دستور مراجع ذی‌صلاح»، آنهار ا منتشر کند. 

در روزهای گذشته فیش‌های حقوقی منتسب به مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک تجارت در وب‌سایت انصاف نیوز منتشر شده است. 

براساس این فیش‌ها مدیرعامل بانک تجارت در آذر ماه سال گذشته «رقم ۷۱۰ میلیون تومان به صورت خالص دریافت کرده که مجموع دریافتی در مدت ۲۱ ماه است». 

براساس این اسناد وی همچنین «در سال ۹۳ یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد یک درصد از بانک تجارت دریافت کرده که ۴۵ برابر حقوق ماهیانه وی است». 

براساس اطلاعات این فیش‌ها همچنین رئیس هیات مدیره بانک تجارت «در دی ماه سال ۹۴ به غیر از فیش حقوقی، ۶۰۰ میلیون تومان با عناوین دیگر و به صورت خالص پس از کسورات مختلف از جمله اقساط وام قرض الحسنه (با یک درصد کارمزد و ۴۰ برابر حقوق) مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان دریافت کرده است». 

در هفته‌های گذشته موضوع فیش‌های حقوقی تعدادی از مدیران دولت حسن روحانی از جمله مدیران بیمه مرکزی ایران، مدیران تعدادی از بانک‌ها از جمله بانک رفاه و رییس صندوق توسعه ملی خبر ساز شده است. 

فیش‌های منتشر شده از حقوق این افراد در برخی ماه‌ها نشان می‌دهد که ده‌ها میلیون تومان و یا صد‌ها میلیون تومان به حساب آنان واریز شده است. 

برخی از مقامات دولت اما اعلام کرده‌اند که فیش‌های منتشر شده مربوط به ماه‌های خاصی بوده و مبالغ واریز نشده تنها حقوق این افراد نبوده و دراین ماه‌ها این افراد برخی حقوق و مزایای پرداخت نشده ماه‌های قبل را نیز دریافت کرده‌اند. 

از جمله پس از انتشار گزارش‌ها درباره واریز شدن ۲۳۴ میلیون تومان به حساب علی صدقی، مدیر عامل بانک رفاه، در اسفند ماه پارسال، الله‌وردی حبیب‌پور مدیر روابط عمومی این بانک اعلام کرده که این مبلغ تنها حقوق اسفندماه او نبوده بلکه تمام معوقات حقوق او در سال ۹۴ نیز در این ماه به حساب وی واریز شده است. 

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز ضمن «عذرخواهی» از مردم گفته که این پاداش‌ها «بر اساس مصوبه دولت‌های قبل» و «از روزنه‌های قانونی» پرداخت شده است. 

رییس‌جمهوری، رئیس قوه قضائیه و رییس مجلس ایران به طور جداگانه دستور رسیدگی به این موضوع را داده‌اند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 132 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 17:50

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از کشف و خنثی سازی عملیات گسترده تروریستی در نقاط مختلف کشور خبر داد. در بیانیه وزارت اطلاعات گفته شده سلسله بمب گذاریهایی در تهران و نقاط مختلف ایران از سوی آنچه « گروهک ضد اسلامی تروریستی تکفیری» خوانده شده، برنامه ریزی شده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از دستگیری عده ای و کشف و ضبط بمبهای آماده انفجار و مواد اولیه انفجاری نیز خبر داده است. در این بیانیه بدون هیچگونه اشاره به زمان، محل و تعداد افراد دستگیر شده تاکید شده است که تحقیقات میدانی در داخل و خارج از ایران و بازجویی از دستگیر شدگان ادامه دارد.

وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران در سالهای اخیر دهها نفر را به اتهام برنامه ریزی برای عملیات خرابکارانه دستگیر کرده اند ولی تا کنون اطلاعات مربوط به افراد دستگیر شده و وابستگی سیاسی آنان اعلام نشده است. 

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 122 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:45

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 119 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:45

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با انتشار گزارشی جدید، شرایط دست‌کم ۲۵ زندانی سیاسی بند زنان زندان اوین را «غیرقانونی» و «غیرانسانی» توصیف کرده و از «بدرفتاری» زندانبانان با آنها خبر می‌دهد.

در این گزارش  تأکید شده که نحوه برخورد با این زندانیان زن نه تنها با تعهدات بین‌المللی ایران مغایرت دارد، بلکه قوانین داخلی جمهوری اسلامی را نیز نقض می‌کند.

اکثر زندانیان زن محبوس در زندان اوین در تیرماه ۱۳۹۱ به زندان‌های رجایی‌شهر در کرج و قرچک در ورامین منتقل شدند و هم‌اینک تنها بین ۲۰ تا ۳۰ زندانی سیاسی و عقیدتی زن در بند نسوان زندان اوین نگهداری می‌شوند.

بند زنان تحت اختیار و نظارت قوه قضائیه ایران است که ریاست آن را صادق آملی لاریجانی بر عهده دارد.

طبق شهادت زندانیان که در این گزارش آمده، زندانیان مکرراً شرایط داخل بند را به قوه قضائیه ایران گزارش داده‌اند اما قوه قضائیه «هیچ اقدامی انجام نداده‌است».

از سال ۱۳۸۴ تاکنون، هیچ‌یک از زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد یا سایر سازمان‌های بین‌المللی ناظر، اجازه دیدار از بند زنان زندان اوین —یا هر بند دیگری در زندان اوین- را دریافت نکرده‌است.

شرایط حاکم بر بند زنان زندان اوین پیش از این نیز اعتراض نهادهای دیگر نظیر کانون مدافعان حقوق بشر را در پی داشته است.

شرایط «غیرقانونی»

به نوشته این گزارش تازه، «زندانیان سیاسی که در بند زنان زندان اوین نگهداری می‌شوند مرتباً از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی محروم می‌شوند، برای ملاقات با فرزندان خود، حتی فرزندان خردسال، با محدودیت یا محرومیت روبه‌رو هستند، از تماس تلفنی با خانواده‌های خود محروم، و به تغذیه کافی و مناسب دسترسی ندارند.»

ساکنان مختلف فعلی و سابق بند زنان آن را به عنوان جایی تنگ، تقریباً بدون پنجره، سرد و کثیف توصیف می‌کنند.

در بخشی از گزارش کمپین یادشده تحت عنوان «نتایج اصلی» آمده‌است که «جیره غذایی زندان فاقد ارزش تغذیه کافی است» و «بهداری زندان فاقد متخصصان پزشکی است و بعضاً داروهای اشتباهی یا غیرموثر به بیماران می‌دهد».

در ادامه این گزارش هم‌چنین آمده‌است که «در این بند تلفن وجود ندارد» و «در زمان‌هایی در فصل زمستان زندانیان از گرمایش محروم شده‌اند» و «زندانیان مکرراً جستجوی بدنی می‌شوند».

«جرم‌های» زندانیان زن در اوین

به نوشته گزارش یادشده، در این بند، روزنامه‌نگاران، فعالان، هنرمندان، بهاییان، نوکیشان مسیحی، فعالان کرد، مسلمانان سنی، و اعضای گروه‌های عرفانی جایگزین، به همراه زنانی که ادعا می‌شود هواداران سازمان مجاهدین خلق هستند نگهداری می‌شوند.

برای این زنان احکامی از یک تا بیست سال تعیین شده و به نوشته این گزارش، آنها به «جرم‌هایی» مانند اعتراض به مجازات اعدام، دفاع از حقوق زنان، انتشار انتقادات خود از سیاست‌های دولتی در شبکه‌های اجتماعی، اعتقاد به آیین بهایی، و دفاع از سایر زندانیان سیاسی پشت میله‌های زندان قرار گرفته‌اند.

درخواست کمپین بین‌المللی حقوق بشر

هادی قائمی، مدیر اجرای کمپین با اظهار این‌که «این زنان، اساساً نباید به هیچ عنوان از همان اول به خاطر ابراز مسالمت‌آمیز عقاید یا باورهای خود که دولت ایران با آنها مخالف است، زندانی می‌شدند»، می‌گوید که «اینک این زنان از شرایط غیرانسانی که آنها را با صدمات دایمی به سلامتی‌شان روبرو کرده نیز رنج می‌برند.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در گزارش تازه خود از قوه قضائیه ایران، که زندان‌های ایران تحت نظر آن اداره می‌شوند، می‌خواهد تا فوراً پرونده‌های این زندانیان را بررسی کرده و شرایط «غیرقانونی» بند زنان را مورد توجه قرار دهد.
 

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 131 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 16:45

به گفته مقام‌های افغانستان، حمله انتحاری به مینی‌بوسِ حامل کارکنان یک شرکت خارجی در کابل، صبح امروز (دوشنبه) دست‌کم ۱۴ کشته و شماری زخمی برجای گذاشت.

بنابر گزارش‌ها این مینی‌بوس حامل کارمندان یک شرکت نپالی بوده و تمامی کشته‌شدگان و چند تن از زخمی‌ها نیز از شهروندان نپال هستند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را که نخستین حمله در ماه رمضان به شمار می‌رود برعهده گرفته است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 127 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:34

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:34

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 117 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 15:34

لورتا لینچ، دادستان کل آمریکا، اعلام کرد قسمت‌هایی از مکالمات بین عامل کشتار اورلاندو با مأموران امنیتی روز دوشنبه منتشر می‌شود.

خانم لینچ در برنامه‌ای تلویزیونی در شبکه سی.بی.اِس گفت متن مکتوب سه مکالمه‌ای که عمر متین هنگام تیراندازی در باشگاه همجنس‌گرایان با مأموران امنیتی داشته است با حذف بخش‌هایی از آن در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

دادستان کل آمریکا تأکید کرد در طول تحقیقات، اطلاعات متناقضی در پرونده وجود داشته اما دلیل انتشار این مکالمات را پایبندی به شفافیت ذکر کرد.

کشتار در باشگاه شبانه همجنس‌گرایان در اورلاندو که هفته گذشته روی داد ۴۹ کشته برجای گذاشت.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 126 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:35

به گفته مقام‌های افغانستان، حمله انتحاری به مینی‌بوسِ حامل کارکنان یک شرکت خارجی در کابل، صبح امروز (دوشنبه) دست‌کم ۱۴ کشته و شماری زخمی برجای گذاشت.

بنابر گزارش‌ها این مینی‌بوس حامل کارمندان یک شرکت نپالی بوده و تمامی کشته‌شدگان و چند تن از زخمی‌ها نیز از شهروندان نپال هستند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را که نخستین حمله در ماه رمضان به شمار می‌رود برعهده گرفته است.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 121 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:34

چگونه بشنوید

رادیو اروپا آزاد/رادیو آزادی، به ۲۸ زبان مختلف، از جمله فارسی، برنامه پخش می‌کند. بیشتر این برنامه‌ها روی امواج FM و متوسط (MW) در کشورهای منطقه قابل شنیدن هستند و در ایران که امکان پخش برنامه‌ها بر امواج FM نیست، امواج کوتاه به یاری امواج متوسط می‌آیند. اگر مشکلی در شنیدن رادیو از طریق وب‌سایت دارید، لطفاً به این بخش مراجعه کنید.
پیوندهاصدای آمريکا


مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 120 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 14:32

دست‌کم ۵۰ هزار نفر برای شرکت در مراسمی برای یادبود قربانیان کشتار کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو، گرد آمده‌اند. شهردار شهر گفته است «ما مرعوب خشونت‌های نفرت‌بار قاتلان مجنون نخواهیم شد».

ده‌ها هزار نفر، ۳۰ خرداد ماه، در مرکز اورلاندو به یاد ۴۹ نفری که به دست عمر صدیق متین کشته شدند، شمع روشن کردند.

بادی دایر، شهردار شهر پیش از هر چیز از شرکت‌کنندگان در مراسم تشکر کرد و به خانواده قربانیان گفت که جامعه شهری اورلاندو از آنها حمایت خواهد کرد.

مرکز گردشگری اورلاندو می‌گوید ۵۰ هزار نفر در مراسم شرکت کرده‌اند.

مردمی که به دریاچه «یولا» رفته بودند، نام کشته‌شدگان را خوانده و به احترام آنها یک دقیقه سکوت کرده‌اند.

علاوه بر ۴۹ قربانی کشتار اورلاندو، ۵۳ نفر نیز زخمی شده‌اند. حمله به کلوب «پالس»، بدترین کشتار فردی با استفاده از اسلحه در آمریکا است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند متین به احتمال زیاد از طریق اینترنت تحت تاثیر افکار افراطی قرار گرفته است. هرچند او در عین حال فردی «خشن» و «دوشخصیتی» نیز توصیف شده‌است. همسر پیشین عمر صدیق متین گفته به دلیل خشونت‌هایش، پس از چند ماه از او گریخته‌است.

قبل از آغاز مراسم یادبود، مراسمی نیز در کلیسای قدیس لوک برگزار شده بود و مراسم سوگواری و خاکسپاری قربانیان نیز در طول هفته جریان داشته است.

پیش از این نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به اورلاندو رفته بود. او بار دیگر با انتقاد از دسترسی آسان به اسلحه در آمریکا، گفته بود کشتاری که رخ داده «حمله‌ای به جامعه دگرباشان (ال‌جی‌بی‌تی)» بوده است اوباما خواستار پافشاری اجتماعی بر «ارزش‌های اساسی» در ایالات متحده شده است: «اگر زمانی می‌آمد که لازم بود همه ما بار دیگر، ارزش‌های بنیادین خود را بروز داده و بر آن‌ها تاکید کنیم، بر کرامت انسانی و این‌که هر کسی به حساب می‌آید، اکنون وقتش است». 

تحقیقات در مورد کشتار اورلاندو هنوز ادامه دارد، اما مقام‌ها قرار است طی ساعت‌های پیش‌رو، بخشی محدود از مکالمه متین و پلیس را در زمان انجام حمله به کلوب «پالس» منتشر کنند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 133 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 10:14

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه که در پی کشتار اورلاندو، بار دیگر خواستار منع ورود مسلمانان شده بود، بر یکی دیگر از نظرات جنجالی خود نیز تاکید کرده و می‌گوید «پیش‌داوری نژادی» مسلمانان مبتنی بر «عقل سلیم» است.

آقای ترامپ، ۳۰ خرداد ماه، در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید «فکر می‌کنم پیش‌داوری [نژادی] چیزی‌ست که ما به زودی به عنوان یک کشور به آن فکر خواهیم کرد».

او افزوده است «دیگر کشورها هم این کار را می‌کنند؛ به اسرائیل نگاه کنید یا به دیگر کشورها. آنها این کار را انجام می‌دهند و موفق هم هستند. من از مفهوم پیش‌داوری متنفرم، ولی ما باید از عقل سلیم استفاده کنیم، و باید از آن استفاده کنیم… باید از مغزمان استفاده کنیم… ما واقعا باید پیش‌داوری را در نظر بگیریم. باید خیلی جدی آن را در نظر بگیریم».

پیش‌داوری نژادی که مورد اعتراض گسترده تبارها، نژادها یا گروه‌های قومی و مذهبی بوده، به مفهوم در نظر گرفتن کلیشه‌ها یا قالب‌های رایج، برای قضاوت عمومی در مورد افراد است.

بر مبنای نظر ارائه‌شده از سوی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، پیش‌داوری نژادی، استفاده ناعادلانه از قدرت برای هدف قرار دادن افراد، برپایه نژاد، مذهب یا تبار آنها است.

ترامپ نظر مشابهی را در دسامبر گذشته، پس از حملات سن‌برناردینو توسطی زوجی مسلمان که گفته می‌شود تحت تاثیر عقاید افراطی قرار گرفته بودند، مطرح کرده بود.

او ۲۴ خرداد ماه نیز بر لزوم «ممنوعیت ورود» مهاجران و مسلمانان «تا زمانی که جلوی تهدید گرفته شود» تاکید کرد. 

این نظرات که پس از کشتار کلوب همجنس‌گرایان در اورلاندو باز هم مطرح شده‌اند، از جمله ایده‌های جنجالی نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌روند که با انتقادها و واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

علاوه بر چهره‌های حزب دمکرات، مانند هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری، اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه مانند پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نیز گفته این سخنان به سود آمریکا نیست.

خانم کلینتون می‌گوید گفته‌های ترامپ نشان می‌دهد او نباید به مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده برسد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نیز بدون اشاره مستقیم به نام ترامپ گفته اظهارات او  «بازتاب آرمان‌های دمکراتیک ما نیست. این (پیشنهادها) باعث امنیت بیشتر ما نخواهد شد، بلکه باعث نا امنی خواهد شد.»

عمر صدیق متین، عامل کشتار اورلاندو زاده ایالات متحده در خانواده‌ای افغانستانی‌تبار بود.

اوباما حادثه اورلاندو را «اقدامی تروریستی» و «زاییده تنفر» توصیف کرده؛ او مجددا خواستار کنترل فروش اسلحه و ایجاد محدودیت در دسترسی به آن شده‌است.

انتخابات آمریکا برای گزینش رئیس‌جمهوری تازه، هشتم نوامبر برگزار خواهد شد.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 155 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 8:11

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، بدون اشاره به جزئیات از «کشف و انهدام یک شبکه تروریستی» در ماه رمضان خبر داد که به گفته او «تصمیم داشتند در تهران عملیات انتحاری انجام بدهند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای شمخانی گفت: «در همین ایام نفرین‌شدگان زمین تصمیم داشتند تحرکاتی انجام بدهند اما گزارش مختصری منجر به کشف شبکه‌ای شد و نیروهای امنیتی گروهی را در ماه رمضان به دام انداختند که تصمیم داشتند عملیات انتحاری در تهران انجام بدهند».

همچنین به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، دبیر شورای امنیت ملی «گزارش مردمی» را «عامل کشف» این گروه اعلام  کرد.

آقای شمخانی جزئیات بیشتری درباره بازداشت این گروه و هویت آنان بیان نکرده است.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، تاکنون چندین بار بدون اشاره به جزئیات از دستگیری گروه‌های «تروریستی» وابسته به گروه حکومت اسلامی در ایران خبر داده است.

او روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه، بدون اشاره به جزئیات از خنثی کردن طرح «تروریست‌ها» برای انفجار در یکی از مراکز پرجمعیت کشور خبر داده بود.

آقای علوی اوایل اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» گفته بود که گروه داعش «چندین بار» تلاش کرده تا «گروه‌های تروریستی را به ایران بفرستد»، و برخی از این گروه‌ها در انتخابات مجلس دهم «هدف قرار گرفتند».

وزیر اطلاعات روز ۳۱ اردیبهشت نیز گفته بود  که در سال ۹۴، «بیش از ۲۰ تیم تروریستی که برنامه انفجار بمب و اقدامات ضدامنیتی داشتند» توسط وزارت اطلاعات شناسایی شده‌اند و با تکیه بر دستگیری‌ها «از بسیاری از اقدامان جلوگیری شده است».

پیش از این احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، نیز  ۲۴ فروردین امسال بدون اشاره به جزئیات خبر داده بود که «یک گروه» از نیروهای گروه حکومت اسلامی در اسفند ماه سال گذشته وارد ایران شده بودند و نیروهای جمهوری اسلامی دو نفر از آن‌ها را که «جلیقه انفجاری» داشتند، از پای درآوردند.

مقامات ایرانی تاکنون مدارک و شواهدی در مورد افراد بازداشت شده و یا عملیاتی که قرار بود انجام بگیرد، ارائه نداده‌اند.

مطالب بهمنی...
ما را در سایت مطالب بهمنی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار bahmani بازدید : 196 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 4:46